TEST: Mazda RX-8

Førsteinntrykket av Maxda RX-8 er voldsomt, alle midler er tatt i bruk for at denne bilen skal gjøre inntrykk når den kommer hvesende langs veien.

Publisert
Sist oppdatert

En Audi TT-eier ville sagt den er for voldsom, at linjene er overtydelige og lite elegante. Vår erfaring etter at RX-8 er kjørt i noen dager er at førsteinntrykket holder seg, og at designen har elementer i seg det tar en stund å oppdage.

Spesielt fronten er tøff med voldsomme hjulbuer og kraftige profiler i panseret. Hekken blir mer ordinær, men med en klassisk Mazda-bakrute. Når det gjelder baklyktene og en del andre stilelementer er vi nok på linje med TT-eieren, lyktene er overdesignet og uelegante.

Praktisk

I den delen av artikkelen som handler om motor og kjøreegenskaper vil det gå tydelig frem at dette er en bil som appellerer til alt en sportslig sjåfør ønsker seg. Derfor er det litt spesielt at vi i tillegg oppfatter bilen som relativt komfortabel og definitivt praktisk. Det er en kombinasjon svært få kupeer klarer.

RX-8 oppleves som en ekte kupe, men den har i praksis fire dører. Ved å fjerne midtstolpen har Mazda fått til bakdører som er hengslet i bakkant. De kan ikke åpnes separat, men gir betydelig bedre tilgang til baksetene enn det vi finner i vanlige kupeer.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer