Hvis dobbelkløtsjkasse høres gresk ut for deg, kan vi kjapt oppsummere hva det dreier seg om. I praksis vil den oppleves stort sett som en vanlig automatkasse. Den er hundre prosent automatisk og du har kun to pedaler å forholde deg til, gass og brems.
Men rent teknisk er den ganske annerledes fra en konvensjonell automatkasse. En av hovedforskjellene er at kreftene overføres til drivverket gjennom to kløtsjer, slike man har én av på manuelt girede biler. Hver av kløtsjene har en rekke med gir å holde styr på, typisk første, tredje og femte på den ene og andre, fjerde og sjette på den andre. Dermed kan eksempelvis både andre- og tredjegir ligge inne samtidig slik at når du girer opp fra andre, ligger tredjegiret allerede inne.
Raskere og mer effektiv
Dermed går girskiftene svært raskt og overføringen av kreftene mer effektivt og med mindre tap enn i en oljebasert momentomformer som tradisjonelle automatkasser benytter.
Fordelene fremkommer tydelig når vi sammenligner med vanlige automatkasser, men også av og til sammenlignet med manuelle girkasser. Dette kan imidlertid variere noe fra motor til motor og bil til bil slik at det er vanskelig å lage en regel som passer alle tilfeller.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger