TEST: Mer fornuftig Ford Mondeo

Den gjerrigste versjonen av Ford Mondeo er på mange måter også den mest attraktive og fornuftige.

TEST: Mer fornuftig Ford Mondeo
Publisert
Sist oppdatert

Econetic er Fords betegnelse på de forbruksoptimerte modellene som har noen prosent lavere CO2-utslipp enn standardversjonene. Først ut var Focus Econetic. Senere har også Fiesta og Mondeo kommet som Econetic-modeller og det er sistnevnte vi nå har prøvekjørt.

Vår testbil var en femdørs kombi og starter på 315.000 kroner. Motoren er en 2,0-liter med 115 hester og 300 newtonmeter. Til sammenligning starter versjonen med 140 hester på 336.000 kroner. På den andre siden begynner den billigste dieselmotoren på 297.000 kroner, men da dreier det seg om en 1,8-liters motor med 100 hestekrefter.

Billigere med lavere forbruk

Det er for øvrig interessant å legge merke til at Econetic koster en snau tusenlapp mindre enn Trend, som den utstyrsmessig er basert på, riktignok med et par tillegg. Forklaringen ligger naturligvis i at Econetic har lavere CO2-utslipp og dermed slipper unna med mindre avgift.

139 gram CO2

Mondeo Econetic bruker 0,55 liter per mil på blandet kjøring. CO2-utslippet ligger på 139 gram per kilometer. En standard Mondeo med samme motor slipper til sammenligning ut 156 gram, både med 115 og 140 hester. En betydelig reduksjon har man altså oppnådd, men 139 gram imponerer oss likevel ikke veldig for en slik bil. Volkswagen Passat Bluemotion slipper ut 128 gram med en jevnsterk motor. Og en bil som BMW 520d, med 177 hester (163 i Norge), har lenge ligget på 136 gram.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.