TEST: Mercedes-Benz S350

S-klasse er på mange måter målestokken for luksusbiler, og det har den vært lenge.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Mercedes-Benz S350
TEST: Mercedes-Benz S350
TEST: Mercedes-Benz S350


Dagens S-klasse dukket opp i 1999 og fikk en ansiktsløftning tre år senere. De to viktigste konkurrentene, Audi A8 og BMW 7-serie, er nyere biler – og det merkes. S-klasse har en del trekk fra det som oppleves som forrige generasjons luksusbiler, den mangler den kvikkheten som kjennetegner de to nyere bilene.

Luksusfølelsen er det imidlertid ingenting i veien med, S-klasse har akkurat den innkapslete tette luksusfølelsen som eksteriøret gir inntrykk av. Lav taklinje, langt panser og over fem meter fra støtfanger til støtfanger sørger for at medtrafikantene er rimelig sikre på at du opplever mer komfort enn dem. Og hvis du blir stående ved siden av en på parkeringsplassen på hytta blir du sikkert litt misunnelig fordi vedkommende i S-klassen ikke blir skitten på fingertuppene når hun skal lukke bagasjerommet - ett lite kromhåndtak fritt for veistøv dukker nemlig opp fra sitt skjulested over skiltet.

Billigst

I luksusklassen med rundt 3,7-liters motorer er S-350 billigst. Den koster 70.000 kroner mindre enn tilsvarende konkurrenter, mye av forklaringen er at Mercedes-Benz benytter seg av en V6-motor på 245 hestekrefter med godt dreiemoment der Audi og BMW bruker V8ere som yter rundt 275 hestekrefter.

Det er likevel ikke noe som heter billig bilhold i denne klassen, forbruket kan godt finne på å legge seg på det dobbelte av en vanlig bil, og innkjøpspris og verditap er begge voldsomme. En S-350 koster 1.070.000 kroner før utstyr, bilen vi kjørte hadde fått plass til ekstrautstyr for 184.300 kroner.

Deilig

Hvis du klarer å distansere deg fra økonomi og konkurrenter er det deilig å kjøre S-350. Hverdagskomforten i det nøkkelfrie systemet er stor, og på plass i bilen blir du tatt vare på aldeles utmerket. Alle sitteplassene har sine fortrinn, og for de som har en tendens til å ende i baksetet kan vi opplyse at også der har begge passasjerene tilgang på hvert sitt sminkespeil.

Mer om motor og kjøreegenskaper finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer