TEST: Mercedes-Benz S350

S-klasse er på mange måter målestokken for luksusbiler, og det har den vært lenge.

Publisert
Sist oppdatert

Dagens S-klasse dukket opp i 1999 og fikk en ansiktsløftning tre år senere. De to viktigste konkurrentene, Audi A8 og BMW 7-serie, er nyere biler – og det merkes. S-klasse har en del trekk fra det som oppleves som forrige generasjons luksusbiler, den mangler den kvikkheten som kjennetegner de to nyere bilene.

Luksusfølelsen er det imidlertid ingenting i veien med, S-klasse har akkurat den innkapslete tette luksusfølelsen som eksteriøret gir inntrykk av. Lav taklinje, langt panser og over fem meter fra støtfanger til støtfanger sørger for at medtrafikantene er rimelig sikre på at du opplever mer komfort enn dem. Og hvis du blir stående ved siden av en på parkeringsplassen på hytta blir du sikkert litt misunnelig fordi vedkommende i S-klassen ikke blir skitten på fingertuppene når hun skal lukke bagasjerommet - ett lite kromhåndtak fritt for veistøv dukker nemlig opp fra sitt skjulested over skiltet.

Billigst

I luksusklassen med rundt 3,7-liters motorer er S-350 billigst. Den koster 70.000 kroner mindre enn tilsvarende konkurrenter, mye av forklaringen er at Mercedes-Benz benytter seg av en V6-motor på 245 hestekrefter med godt dreiemoment der Audi og BMW bruker V8ere som yter rundt 275 hestekrefter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer