Nye SLK er nemlig en usedvanlig lekker bil. Svært mange av designelementene er hentet rett fra superbilen SLR McLaren, en bil som koster rundt 5 millioner kroner. En av de viktigste fellesnevnerne er den spesielle snuten, som skjærer tvers gjennom grillen. Midt i snuten finner vi en kraftig dimensjonert Mercedes-stjerne, som ikke etterlater rom for tvil om hvilket bilmerke man har i bakspeilet.
Også SLR-hekken går i bemerkelsesverdig grad igjen i nye SLK. Blant annet sørger utforming av baklykter, bagasjelokk og bakskjermer for at SLK med rette kan kalles en mini-SLR.
Kupé og kabriolet i ett
Når det kommer til størrelse og motorisering, har selvsagt ikke en SLK 200 Kompressor noe å stille opp mot sin ekstreme storebror. Men SLK har en viktig egenskap som SLR-eieren må se langt etter. SLK kan nemlig forvandles fra en sportslig kupé til en toseters kabriolet, eller roadster som biltypen ofte kalles. Den elegante operasjonen, der ståltaket gjemmes vekk under bagasjelokket, tar 21 sekunder, og kan om ønskelig gjennomføres i krypfart.
Fullstendig redesign
Ståltaket er forsåvidt ikke noe nytt. Første generasjon SLK, som kom i 1996 og ble ansiktsløftet i 2000, var blant de første bilene i verden med elektrisk betjent ståltak. Men bortsett fra at de begge bærer samme navn, er det svært mye som skiller de to generasjonene. Ikke bare utseendet, som har fått første generasjon til å se svært gammel ut, men også interiøret som er fullstendig redesignet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger