TEST: Mercedes C-Klasse

En kraftig bedring av C-Klasse har funnet sted. Vi har kjørt den.

Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tenerife: I flere omganger har vi fortalt om nye C-Klasse. Nå er den snart gateklar, og vi har kjørt bilen. Mercedes forteller at det er over 2000 nye delenummer på den nå ansiktsløftede versjonen, en ansiktsløfting som alltid kommer midt i en modells livssyklus. C-Klasse så dagens lys første gang i 1993, en modell som holdt det gående til den nye modellen kom i 2000. Denne var liv laga frem til 2007. I mellomtiden hadde bilene kommet som stasjonsvogn, de fikk nye motorer, og det dukket opp firehjulstrekk. Nå er det altså ansiktsløftningen av tredje generasjon som er på trappene.

Les mer om C-Klasse og dens nye utstyr

Oppdaterte motorer

Det mest spennende som skjer på nye C-Klasse sitter under panseret. Alle motorer er bedret med tanke på forbruk og utslipp. Dette kommer deg som kunde til gode ved bedre priser, takket være lavere avgifter. På enkelte motorer er faktisk utslippet redusert med så mye som 31 %. Hovedgrunnen til dette er i første rekke at alle motorer har fått stopp-start system (med unntak av C300 CDI 4-Mativ), men fortsatt er alle versjoner mest effektive med manuelt gir. De fleste maskinene kan hektes sammen med en 6-trinns manuell girkasse, eller en 7-trinns G-tronic kasse. Alle motorene i den oppgraderte C-Klassen har dessuten fått BlueEfficiency teknologi.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer