TEST: Mercedes C63 AMG

Mercedes skuffer som vanlig ikke når det gjelder kubikk og effekt. Her er det nok av alt mulig.

Publisert
Sist oppdatert

Mercedes er full sving med å utvikle forskjellige Blue-tiltak for å redusere utslipp av Co2 og andre skadelig stoffer. Det er Bluetec, Bluetec Hybrid og Blueefficiency. Dette er et godt arbeid som i høyeste grad er nødvendig og viktig.

Men, hos AMG i Affalterbach foregår det andre aktiviteter hvor fokuset er et helt annet sted – nemlig på effekt. Vi har kjørt en av basismodellene, må vi kalle det, i AMG-prgrammet. Og som vanlig er det en opplevelse man husker lenge.

Hver gang vi kjører AMG går bensinkortet varmt, barna i nabolaget begynner å gråte av motorstøyen når vi starter opp om morgenen og den vanlige passiaren med lokalt politi er også en del av tilværelsen. Det siste kommer ikke av bøllestreker, men at kostbare biler med røde skilt øker kontrollysten av papirene våre. Det er i grunn greit og ikke noe problem hvis man har sitt på det tørre.

6,2!

Mercedes kjører hardt på 6.3-logoen, men det er fortsatt en 6,2-liters motor. C63 yter 457 hestekrefter ved 6.800 omdreininger og dreiemomentet er 600 newtonmeter ved 5.000 omdreininger. Vel så spennende er det at motoren leverer over 500 newtonmeter fra 2.000 til 6.250 omdreininger. I forhold til Lexus IS F og BMW M3 er dette på papiret ren knusing. Sprinten fra 0 til 100 går unna på 4,5 sekunder.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer