CLC bygger på gamle C-klasse Sportscoupé. I grunn kan vi si at CLC er en relativt grundig ansiktsløftet versjon av denne bilen, og ikke en helt ny og selvstendig modell. Det betyr at den bygger på basisen til gamle C-klasse, og ikke den nye som kom for snart halvannet år siden.
Kostnadssparing
Dette legger ikke Mercedes skjul på og oppgir at årsaken er kostnadssparing. Og riktignok har CLC gått ned i pris sammenlignet med Sportscoupé, men det gjelder bare innstegsmodellen CLC 200 CDI som nå koster 343.000 mot 370.000 kroner tidligere.
Kompressor
Vi har kjørt den minste bensinmotoren som er en kompressormatet 1,8-liter på 143 hester og 220 newtonmeter. Denne koster fra 383.000 kroner, det samme som Sportscoupé gjorde med samme motor.
Andre motorer
Sterkere varianter av både minste diesel- og bensinmotor finnes. I tillegg kan du kjøpe et par V6ere på henholdsvis 2,5 og 3,5 liter. For prøvekjøring av andre motorer enn den som testes her i dag, henviser vi deg til lanseringen.
Lengre
Designmessig er CLC inspirert av nye C-klasse. Spesielt fronten er lik, men også bakpartiet er kraftig omarbeidet i forhold til forgjengeren. I tillegg har hele bilen blitt betydelig lengre. 11 centimeter ekstra gir en totallengde på 445 centimeter. Dette betyr imidlertid ikke at akselavstanden er endret. Det er overhengene både foran og bak som har økt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger