TEST: Mercedes CLK 220 CDI: Sportskupé med taxi-motor

En aldri så liten ansiktsløftning har gjort at Mercedes-Benz CLK, både som kabriolet og kupé, fortsatt er høyaktuelle i designen - ja uttrykket tidløshet er faktisk nærliggende. For dette er en pen bil. Men det er på motor-siden CLK har fått den mest omfattende oppdateringen.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Mercedes CLK 220 CDI: Sportskupé med taxi-motor
TEST: Mercedes CLK 220 CDI: Sportskupé med taxi-motor
TEST: Mercedes CLK 220 CDI: Sportskupé med taxi-motor


Ikke det at denne 220 CDI-maskinen er noe veldig nytt. Det som er nytt er at diesel-motoriseringene, til og med når det gjelder elegante kupéer og kabrioleter, nå får minst like høy prioritet som bensin-variantene også i marketingstrategien.

Image-modell

Kupéene fra Mercedes er viktige for merket når det gjelder å moderere imaget som gubbete og traust. Av samme grunn var det inntil for få år siden utenkelig å ha dieselmotoriserte kupéer på programmet - de sportslig utseende modellene var "anti-taxi" i utgangspunktet. Dette gjelder ikke lenger: diesel kan nå kombineres med det mest dynamiske innen design. Allerede fra 2002 og frem til sist sommers ansiktsløftning var CLK av annen generasjon tilgjengelig med en dieseldrevet rekkefemmer: 270 CDI. Den er nå blitt tatt av programmet og er blitt erstattet av to diesel-alternativer: den firesylindrede 220 CDI og 320 CDI med en ny, råsterk V6er under panseret.

Enda penere

Vi var fulle av lovord da CLK nr. to dukket opp i 2002. Den etterfulgte da en modell - første generasjon CLK - som ikke ble oppfattet som særlig visuelt vellykket. Dens design fremsto nemlig raskt som litt "sidrumpet", altså slett ikke det som var tilsiktet. Derfor ble den da også uvanlig raskt erstattet. Sommerens facelift har forsterket CLKs appell og også gitt den et skarpere designspråk med mere "bitt" og det med svært moderate detaljendringer. Disse har særlig satt sitt preg på fronten.

Hvordan kombineres så den spreke designen, både sporty og elegant, med en motorisering som de aller fleste kun vil ha erfaring med som taxipassasjerer?

Motor og kjøreegenskaper kan du lese om her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer