Ikke det at denne 220 CDI-maskinen er noe veldig nytt. Det som er nytt er at diesel-motoriseringene, til og med når det gjelder elegante kupéer og kabrioleter, nå får minst like høy prioritet som bensin-variantene også i marketingstrategien.
Image-modell
Kupéene fra Mercedes er viktige for merket når det gjelder å moderere imaget som gubbete og traust. Av samme grunn var det inntil for få år siden utenkelig å ha dieselmotoriserte kupéer på programmet - de sportslig utseende modellene var "anti-taxi" i utgangspunktet. Dette gjelder ikke lenger: diesel kan nå kombineres med det mest dynamiske innen design. Allerede fra 2002 og frem til sist sommers ansiktsløftning var CLK av annen generasjon tilgjengelig med en dieseldrevet rekkefemmer: 270 CDI. Den er nå blitt tatt av programmet og er blitt erstattet av to diesel-alternativer: den firesylindrede 220 CDI og 320 CDI med en ny, råsterk V6er under panseret.
Enda penere
Vi var fulle av lovord da CLK nr. to dukket opp i 2002. Den etterfulgte da en modell - første generasjon CLK - som ikke ble oppfattet som særlig visuelt vellykket. Dens design fremsto nemlig raskt som litt "sidrumpet", altså slett ikke det som var tilsiktet. Derfor ble den da også uvanlig raskt erstattet. Sommerens facelift har forsterket CLKs appell og også gitt den et skarpere designspråk med mere "bitt" og det med svært moderate detaljendringer. Disse har særlig satt sitt preg på fronten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger