TEST: Mercedes E 200 T CDI

Etter å ha kjørt den relativt spreke 220 CDI ville vi nå finne ut om den rimeligere 200 CDI er et mer interessant kjøp.

Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

For ikke lenge siden bragte vi testen av den nye Mercedes E-stasjonsvognen - eller T-modellen, som den heter på Mercedes-språk. Vi kjørte da 220 CDI, og det skal sies at dagens 220 motormessig er et stort fremskritt i forhold til den som gjaldt for noen år siden. Biturbomotoren på 170 hestekrefter gir den tunge bilen kraftoverskudd og tilløp til kjøreglede.

En halv million

Ved lansering var 220 CDI basis-motoriseringen, men nå dukker en ny innstegsvariant opp; det er 200 CDI, som er modellen som - på papiret - får prisen på nye E-klasse stasjonsvogn til å krype under den "magiske" halvmillionerkronersgrensen. Men enhver bilkjøper vet at det tilkommer en del sure ekstrautgifter ved nybilkjøp, og det må eksempelvis betales frakt og leveranse. (For at sammenligningene skal bli rettferdige gjelder dette alle nybilpriser vi opererer med i våre tester). Dette gjør at fra-prisen på Mercedes-prislisten i praksis blir 509.000 kroner for E-stasjonsvognen.

Beste stasjonsvogn

Uansett er det 50.000 kroner å spare på å velge 200 fremfor 220 og vi ville selvsagt finne ut om den svakere motoriseringen gjør denne bilen mindre interessant totalt sett. Vår dom over 220 CDI kunne vanskelig vært mer positiv og kombinasjonen plassforhold, komfort, kjøreegenskaper, gangkultur og kvalitetsfølelse gjør etter vår mening at bilen er den beste stasjonsvognen på markedet idag.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.