(NB! Oppdatering: Vi minner om at DinSide Motor alltid opererer med nettopriser, altså unntatt frakt, leveringsomkostninger og andre sure ekstrautgifter, dette for at sammenligningsgrunnlaget mellom modeller skal bli riktig).
Året 2008 var året finanskrisen for alvor brøt ut, og også året premium-merkene for alvor entret kompakt-SUV-markedet - med unntak av BMW, som var pioneren med sin X3. Timingen var nok mer heldig enn planlagt når det gjelder det økonomiske. Hva angår miljøproblematikken, derimot, har den utvilsomt vært en av de viktigste beveggrunnene bak denne downsizing.
Freelander II
Den første modellen som forsøkte seg på kompakt-premium-segmentet etter BMW X3 var annen generasjons Land Rover Freelander. De to modellene spiller imidlertid på såpass forskjellige registre at det er vanskelig å anse dem som spesielt farlige konkurrenter for hverandre.
Flere protagonister
Nylig har imidlertid både Volvo (XC60), Audi (Q5) og Mercedes (GLK - dagens testbil), entret denne nisjepregede bilklassen, hver med sine særegenheter og prioriteter. For oss vil klasselederen være bilen som har de beste allroundegenskapene, altså den som lykkes best med de uunngåelige kompromissene uten å renonsere i for stor grad på noen av de vesentlige faktorene: Kjøreegenskaper og fremkommelighet, plass, komfort og støynivå, motorkraft og kjøreglede, forbruk og miljø, sikkerhet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger