DaimlerChrysler-konsernet er i en ikke udelt god økonomisk sitasjon for tiden, og nå er det ikke lenger på grunn av Chrysler-merket. Smart har en god del av ansvaret, men også Mercedes bidrar til skuffende resultater med sviktende salg av C-klasse og særlig E-klasse. Sistnevnte har lidd under et dårlig rykte når det gjelder driftssikkerhet på elektronikken. Problemene er gradvis blitt løst, men slikt betaler seg allikevel ekstra hardt hos et merke som bygger på prestisje og renommé.
Prestisje
Nettopp prestisje er nøkkelordet når det gjelder S-klasse, som gjennom desenniene har gjort Mercedes til den mest solide merkevaren i luksusklassen. S-klassen ble instituert på begynnelsen av syttitallet, men bokstaven S ble brukt for å indikere luksusversjoner fra merket lenge før den tid. Nå gjelder det å leve opp til et renommé som fortsatt lever. Syv år etter at forrige generasjon ble lansert har den nye en vanskeligere oppgave. Forgjengeren kunne nemlig nøye seg med å kutte litt ned på ambisjonsnivået i forhold til modellen den etterfulgte - 1991-modellen som så alt for massiv og tung ut og som gikk under kallenavnet "Bundes-panzer".
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger