TEST: Mercedes S 350

Den nye S-klassen fra Mercedes har som oppgave å gjenetablere Mercedes på prestisje-toppen etter en litt vanskelig periode for merket. Det greier den, men prisen står i forhold til ambisjonsnivået.

Publisert
Sist oppdatert

DaimlerChrysler-konsernet er i en ikke udelt god økonomisk sitasjon for tiden, og nå er det ikke lenger på grunn av Chrysler-merket. Smart har en god del av ansvaret, men også Mercedes bidrar til skuffende resultater med sviktende salg av C-klasse og særlig E-klasse. Sistnevnte har lidd under et dårlig rykte når det gjelder driftssikkerhet på elektronikken. Problemene er gradvis blitt løst, men slikt betaler seg allikevel ekstra hardt hos et merke som bygger på prestisje og renommé.

Prestisje

Nettopp prestisje er nøkkelordet når det gjelder S-klasse, som gjennom desenniene har gjort Mercedes til den mest solide merkevaren i luksusklassen. S-klassen ble instituert på begynnelsen av syttitallet, men bokstaven S ble brukt for å indikere luksusversjoner fra merket lenge før den tid. Nå gjelder det å leve opp til et renommé som fortsatt lever. Syv år etter at forrige generasjon ble lansert har den nye en vanskeligere oppgave. Forgjengeren kunne nemlig nøye seg med å kutte litt ned på ambisjonsnivået i forhold til modellen den etterfulgte - 1991-modellen som så alt for massiv og tung ut og som gikk under kallenavnet "Bundes-panzer".

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer