TEST: Mercedes SL 350

Mercedes SL kommer nå med enda en facelift. Dette er andre gang man frisker opp dagens SL og denne gangen er forandringene større.

Publisert
Sist oppdatert

Den første gateversjonen av SL ble vist på bilutstillingen i New York i 1954. Oversatt til norsk er SL en forkortelse for ”sport og lett”. Sport kan vi skrive under på, men lett er den ikke. Showet startet med den legendariske modellen 300 SL som også fikk kallenavnet ”måkevingen” på grunn av de spesielle dørene. ”Måkevingen” ble produsert frem til 1957 da den ble avløst av roadstermodellen. Den ble vist på bilutstilling i Geneve og er på mange måter slik SL ble. SL har dermed eksistert i over 50 år.

Mange motorer

Faceliften som er på plass nå bringer inn nye motorer, ny girkasse og motor på AMG-modellen, og ikke minst en ny front. Dagens SL har et stort motorprogram og finnes nå med både seks, åtte og tolv sylindere. Effekten i SL strekker seg fra en tuslete SL 280 med 231 hestekrefter til SL 65 AMG med 612 hestekrefter. Vi har kjørt SL 350 med 316 hestekrefter, og denne bilen er kul, til tross for at den bare har en sekssylindret motor.

SL 280 klarer faktisk 0 til 100 på 7,8 sekunder, men det er ikke nok i en SL. På lanseringen av SL i USA i vår kom vil til den samme konklusjonen. Lenk ligger til slutt artikkelen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer