TEST: Mitsubishi Grandis 2.4 aut

Den desimeteren i høyden som skiller Grandis fra konkurrentene er først og fremst avgjørende for de i tredje seterad.

Publisert
Sist oppdatert

Det er tydelig at Mitsubishi ikke liker seg i høyden. I fjor lanserte de Outlander i den lille SUV-klassen, og også den er betydelig lavere enn konkurrentene. Det er klart at for eksempel kjøreegenskapene blir lettere å få til med litt lavere tak, også ytre fremtoning er lettere å få sportslig med litt lavere profil. Det spørs likevel om man ikke bommer litt på selve poenget med flerbruksbiler ved å ta hensyn som dette.

Aggressiv

Flere bilprodusenter har gått i retning av fronter som ser aggressive ut, men som i praksis skjuler en front som er snillere mot myke trafikanter ved et eventuelt sammenstøt. Det gis også poeng for dette i kollisjonstester.

Alle steder på bilen det er mulig, til tross for flerbruksbilformen, har Mitsubishi strukket seg mot det sportslige. Resultatet er at Grandis er den bilen i klassen som ser mest sportslig ut, her hjelper selvsagt den lavere takprofilen en god del.

Ingen nybegynner

Nye bilklasser med godt salg får gjerne mange produsenter til å hive seg på bølgen. På mange måter er det Renault Espace som har stått modell for mange av bilene i flerbruksklassen, men behovet for plass som den dekket har vært ivaretatt av mange forskjellige biler, blant annet Mitsubishis egen Space Wagon. På den måten er Mitsubishi ingen nybegynner i klassen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.