TEST: Mitsubishi Grandis 2.4 aut

Den desimeteren i høyden som skiller Grandis fra konkurrentene er først og fremst avgjørende for de i tredje seterad.

Publisert
Sist oppdatert

Det er tydelig at Mitsubishi ikke liker seg i høyden. I fjor lanserte de Outlander i den lille SUV-klassen, og også den er betydelig lavere enn konkurrentene. Det er klart at for eksempel kjøreegenskapene blir lettere å få til med litt lavere tak, også ytre fremtoning er lettere å få sportslig med litt lavere profil. Det spørs likevel om man ikke bommer litt på selve poenget med flerbruksbiler ved å ta hensyn som dette.

Aggressiv

Flere bilprodusenter har gått i retning av fronter som ser aggressive ut, men som i praksis skjuler en front som er snillere mot myke trafikanter ved et eventuelt sammenstøt. Det gis også poeng for dette i kollisjonstester.

Alle steder på bilen det er mulig, til tross for flerbruksbilformen, har Mitsubishi strukket seg mot det sportslige. Resultatet er at Grandis er den bilen i klassen som ser mest sportslig ut, her hjelper selvsagt den lavere takprofilen en god del.

Ingen nybegynner

Nye bilklasser med godt salg får gjerne mange produsenter til å hive seg på bølgen. På mange måter er det Renault Espace som har stått modell for mange av bilene i flerbruksklassen, men behovet for plass som den dekket har vært ivaretatt av mange forskjellige biler, blant annet Mitsubishis egen Space Wagon. På den måten er Mitsubishi ingen nybegynner i klassen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer