TEST: Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Enda en rallybil har funnet veien til Norge. Lancer Evolution er beviset på at ingeniørene hos Mitsubishi er like gale som hos Subaru. Lancer Evolution er en drøm for bilentusiaster.

Publisert
Sist oppdatert

Det er dessverre lenge mellom hver gang vi tester i biler av et slikt kaliber. Lancer Evolution ser rå ut, og er ekstremt sprek takket være en fantommotor under panseret. Fronten er spiss og så spekket med luftinntak at det har vært problemer med å få plassert skiltet. Det sitter helt ute på siden. I tillegg er det et stort luftehull i panseret. Bak har den en spoiler med et vingespenn på cirka 1,2 meter. Den er til og med laget i karbonfiber. Hvis vi legger godviljen til synes vi Subaru WRX STi er en "fin" bil, men det er enda lettere å like denne. Uten vingen bak er det kanskje mulig Lancer Evo VIII hadde fått stå i fred opptil flere dager på gaten uten å bli stjålet.

Ekstreme kjøreegenskaper

De som ikke har kjørt en slik klarer garantert ikke å fatte hvor tøft dette er. 265 hestekrefter høres kanskje ikke så mye ut, men det er noe med denne motoren som gjør at kreftene kommer ekspepsjonelt godt frem. De er utrolig arbeidsvillige og sammen med kjøreegenskapene denne bilen har blir det vanskelig å finne noe som matcher. Den eneste som klarer å henge med er Subaru WRX STi. Disse to bilene går hånd i hånd i store ringer rundt det meste.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer