TEST: Nissan GT-R

Etter nesten ti år har Nissan endelig fornyet sin Porsche-killer. Vi har kjørt den på en av verdens mest berømte racerbaner.

LANG: GT-R måler 471 centimeter i lengde, noe som er uvanlig langt for en sportsbil å være. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN
LANG: GT-R måler 471 centimeter i lengde, noe som er uvanlig langt for en sportsbil å være. Foto: KNUT ARNE MARCUSSEN Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det var i 2007 at Nissan lanserte GT-R som en direkte etterfølger til berømmelige Skyline R34, og som storebror til 370Z.

Allerede ved vår første prøvekjøring i 2008, lot vi oss imponere!

Nissan GT-R er en fireseters sportsbil med ytelser på nivå med det aller beste fra Japan. Jevnt og trutt over årene har modellen blitt modifisert delvis. Men det er først nå den for alvor har fått en real ansiktsløftning.

Små endringer

Så hva er egentlig nytt på en bil som ser mer eller mindre lik ut som tidligere? Jo, som følge av at den har fått flere hestekrefter, trenger den mer kjøling. Derfor er grillen blitt større og panseret samt fangerne endret for å bli enda mer aerodynamisk.

Det skal være særlig effektfullt i hastigheter mellom 200 km/t og 300 km/t. Med andre ord en noe begrenset nytteverdi for nordmenn.

C-stolpene og hekken er også lettere modifisert med noen smågrep som også skal bedre aerodynamikken. Det skal gi økt marktrykk, mindre luftgjennomstrømming under bilen og mer kjøleluft til V6-motoren.

På innsiden er det skjedd større endringer. Det første vi legger merke til er at det er vesentlig færre knapper enn det brukte å være. Antallet er faktisk redusert fra 27 til 11, og mange av funksjonene er nå plassert inn i en større berøringsskjerm.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer