TEST: Nissan Micra 1.2 Tekna

"Aldri mer en kjedelig bil" lovte Nissan og innledet en ny æra med X-Trail og ny Primera. Nye Micra er det fremste beviset for at Nissan mener alvor med sitt nye slagord.

Publisert
Sist oppdatert

Nye Micra er nemlig blant de mer oppsiktsvekkende bilene som er satt i produksjon. Selv Citroën C3 blir nærmest ordinær ved siden av den lille japaneren, som blant annet kjennetegnes ved sine iøynefallende frontlykter. Disse er plassert usedvanlig høyt og langt bak, noe som resulterer i at de strekker seg nesten helt opp til frontruten.

Også hekken er nyskapende. En knekk under bakruten sørger for at bilen får en helt spesiell profil og at Micra ikke står i fare for å forveksles med noen annen bil. En tøff skulderlinje som strekker seg i hele bilens linje bidrar også til Micras særegne identitet.

Renault og Nissan

Mange bilprodusenter forsøker å fornye sitt image for tiden, ikke minst Citroën, Honda, Mazda og Opel. Men etter vårt syn er det kun Renault, med Megane, Vel Satis og Avantime, som har vært like modige som Nissan. Og kanskje er det ingen tilfeldighet at det er nettopp Renault og Nissan som har valgt å gå aller lengst i oppsiktsvekkende bildesign. Renault eier nemlig en stor eierandel i Nissan.

På tide med ny generasjon

Det gjenstår å se om verden er moden for å ta i mot en så oppsiktsvekkende bil som Micra. Men at det var nødvendig med en ny Micra, er hevet over enhver tvil.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer