TEST: Nissan Navara 2.5dCi

Pickupklassen har vært gjennom en stor fornyelse, og biler som Mitsubshi L200, Toyota Hilux og testbilen, Nissan Navara, har blitt forfinet på en rekke områder. Nissan har lenge vært i tet på motorstyrke og lastevekt, det samme gjelder også for råsterke Navara.

Publisert
Sist oppdatert

Nissan har brukt Navara-navnet tidligere, og da var det den mest velutstyrte pickupen, Kingcab, som i tillegg hadde navnet Navara. Nå er Navara modellnavnet på en ny pickup som har mange fellestrekk med Pathfinder. Lasteplanet til Navara er hovedforskjellen mellom de to bilene, men i tillegg til lasteplanet skiller Navara seg fra Pathfinder på et punkt til, og det er lengden. Pathfinder er forholdsvis kompakt med en lengde på 4,74 meter, mens Navara er 5,22 meter lang. Ellers er utseende, motor og interiør det samme som du finner i Pathfinder.

Sterk

Kingcab har kommet godt ut av konkurrentsammenligninger på grunn av sterk motor og høy tilhenger- og lastevekt. Det samme gjelder også for Navara. Selv når Toyota Hilux kommer med ny 3-liters motor med 171 hestekrefter og 343 newtonmeter, vil Navara med 174 hestekrefter og 403 newtonmeter stå godt. Nye Mitsubshi L200 har 136 hestekrefter og 314 newtonmeter. Motormessig vil dermed Navara fortsatt ligge øverst.

Navara er tilgodesett med tre tonn tilhengervekt, som er tyngst i klassen, og opp mot 800 kilo nyttelast i doublecab-versjon. Dette er ikke tyngst, men rett bak Ford Ranger og Mazda B2500.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer