TEST: Nissan Primera 1.6 Optima stv

I et stadig tøffere mellomklassemarked skal Nissan Primera forsøke å kjempe seg opp med en veldig lett oppfrisket modell.

Publisert
Sist oppdatert

Det blir utrolig vanskelig for Primera som skal ta andeler fra storselgere som Toyota Avensis, Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Opel Vectra og Mazda 6. Mazda 6 selger dårligst av disse fem med et salg per 1. september på 1.551 biler. Avensis er Norges mest solgte bil med 4.264 biler. Nissan Primera er solgt i 632 eksemplarer hittil i år.

Nyheter på Primera

Primera skapte oppstyr da den kom med sitt dristige design og utradisjonelle interiør. Den avanserte midtkonsollen med en muse-pinne til navigere i diverse menyer med, og stor skjerm med ryggekamera, var nytt i denne klassen. Brukervennligheten var litt så som så og det var også uvant å ha instrumentene i midtkonsollen. Det er også her det har kommet en del nyheter. Ryggekameraet viser nå et fargebilde på skjermen og grafikken er annerledes. Insturmentene er også nye og lyser først opp etter at tenningen er slått på. Primera har nå også fått multifunksjonsratt med radiobetjening på venstre side. Vår testbil, Optima, hadde ikke fartsholder, men det finnes normalt på høyre side av rattet.

Foran er støtdemperne 18 prosent stivere og servostyringen har blitt mer variabel slik at styringen er lett i sakte fart og tyngre i høy fart.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer