TEST: Nissan Primera 1,8 Tekna

Nissan Primeras gode rykte hang tett sammen med de relativt sportslige kjøreegenskapene. Nye Primera er mer komfortabelt innrettet, men taper ikke på det.

Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke alt for ofte en mellomklassebil utløser begeistring på grunn av utseendet. Mange hoder snudde seg, og flere samtaler med fremmede ble innledet med nye Primera i nærheten. Utseendet vekker helt klart begeistring.

Hvorfor?

Det er ikke helt lett å se hvorfor nettopp Primera vekker oppsikt, den ytre designen er ikke, bortsett fra fronten, veldig spesiell – det er først og fremst inne i bilen særtrekkene er tydelige. Kanskje er det fordi folk blir overrasket over at det står Nissan i grillen.

Innvendig er designen strukket enda lengre. En sirkel slutter om kupeèn og danner en kraftig profil i dashbordet. Sirkelen gjør at det ser naturlig ut med midtstilte instrumenter. Et annet særtrekk er midtkonsollen der en fargeskjerm er sentralt plassert.

Større

Nissan Primera har vokst. Sedanen er blitt 4,5 centimeter lengre og tilsvarende bredere. Også høyde og akselavstand er økt. Baksetepassasjerene har fått et par centimeter bedre plass til knærne, og bakseteryggen er blitt høyere.

Til tross for at Primera har vokst er den fortsatt blant de mindre i mellomklassen. Primera er på størrelse med Renault Laguna, mens for eksempel Volkswagen Passat og Ford Mondeo er henholdsvis 13 og 16 centimeter lengre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer