TEST: Nissan Primera 1.9 dCi Acenta

De europeiske bilprodusentene har lang erfaring med dieselmotorer og har tradisjonelt ligget et hestehode foran japanerne på dieselfronten. Situasjonen er nå sakte men sikkert i ferd med å utjevnes.

Publisert
Sist oppdatert

På kontinentet stiger dieselandelen fra år til år og i mange sentral- og søreuropeiske land har nå dieselandelen rundet 50 prosent. Den som ønsker å erobre nye markedsandeler i det europeiske bilmarkedet er derfor nødt til å tilby moderne og drivstoffgjerrige dieselmotorer.

Dette er årsaken til at det nå satses stort på dieselmotorer hos alle europeiske bilprodusenter. Også Saab og Volvo, som tradisjonelt har satset på bensin, har forstått at de må tilby dieselmotorer hvis de skal ha noe håp om å vokse i Europa.

Japanerne kommer

Japanske bilprodusenter har tradisjonelt satset storparten av sine ressurser på å utvikle stadig mer effektive og drivstoffgjerrige bensinmotorer. Men også japanerne har nå erkjent at europeiske bilkunder i stadig større grad foretrekker diesel på tanken. Og når japanerne først bestemmer seg for noe, har de en tendens til å gjøre grundig arbeid.

Toyota langt fremme

Derfor kunne Toyota for noen måneder fortelle at de, som en av verdens første motorprodusenter, hadde utviklet en ny dieselmotor som tilfredsstiller EU-4 kravene. Denne motoren er å finne i nye Avensis.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer