TEST: Nissan Primera STCC - Unødvendige bokstaver

Nissan Primera STCC er ikke noe annet enn en opphåra Primera Sport - vi ville ikke eid den om vi hadde fått bilen. Men hvorfor?

Publisert

Steinhard, og kontant - men samtidig treg, og ikke så lite rånete.

To merker, ett i grillen og ett på bakluken, sladrer om at Primeraen som ligger og lurer i speilet eller blir borte i det fjerne ikke er noen vanlig Primera. STCC står det nemlig på merkene. Med røde typer. Og STCC betyr Swedish Touring Car Championship.

Rånerne vil sikle

Men bak de fire bokstavene skjuler det seg en ordinær Primera Sport; som har blitt senket, fått dekk i dimensjonen 215/45 VR 17, avstivningsstag mellom støtdempertårnene i motorrommet og en styling som får gutta "på stripa" til å drukne i sitt eget sikkel. Også får du en bil så blottet for komfort og kjøreglede at det er på grensen til det absurde.

Gode kjøreegenskaper, men dårlig å kjøre

Ikke fordi kjøreegenskapene er dårlige, for det er de slettes ikke. Snarere tvert i mot. For understellet, dekkene og asfalten danner en symibose, og gir et grep som lar deg takle trollstigen i hundre. Men hva hjelper det når styringen er tung, fjæringen så hard at nyrene må festes med belte og sporingstendensene så kraftige at lokaltog på solslyngbefengte skinneganger virker retningsstabile?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer