TEST: Nissan Qashqai - topputgaven

De rimeligste utgavene av Qashqai er svært konkurransedyktige. Men hva med topputgaven?

Publisert
Sist oppdatert

Nissan Qashqai (uttales Kashkai), som ble introdusert her i landet i fjor vår, har fått mye oppmerksomhet og har solgt svært godt. Bare i januar i år ble det registrert 280 nye eksemplarer, noe som betyr at bilen så langt i år er Norges niende mest populære bil.

Fra 235.000 kr

Vi antar at årsaken bak det gode salget har sammenheng med det faktum at Qashqai designmessig minner mye om de svært populære folke-SUVene - samtidig som den kan friste med en langt lavere pris. Mens folke-SUVene vanligvis starter på mellom 350.000 og 400.000 kroner, starter Qashqai på lave 235.000 kroner, noe som gjør bilen oppnåelig for et langt bredere publikum.

Bytte bil? Sjekk hva bilen din er verdtForhjulsdrift og små motorer

Hvorfor er Qashqai så mye billigere enn folke-SUVene? Jo, rett og slett fordi den i motsetning til folke-SUVene er tilgjengelig med forhjulsdrift og små motorer med moderat effekt. Nissan-forhandlerne er nemlig så heldige at de kan tilby sine kunder en 1,6-liters bensinmotor (115 hk) og en 1,5-liters dieselmotor (106 hk). Disse moderate motorene selges kun i kombinasjon med forhjulsdrift, noe som gir lav egenvekt og moderate CO2-utslipp. Dermed slipper de to Qashqai-variantene svært billig gjennom det norske avgiftssystemet, som er basert på nettopp effekt, vekt og CO2-utslipp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer