TEST: Nissan X-Trail 2.2 dCi Sport

Verken Toyota RAV4 D-4D eller Land Rover Freelander 2.0 TD har noe å stille opp mot X-Trail dCi, som kan skilte med en nydelig dieselmotor.

Publisert
Sist oppdatert

Nissan X-Trail har nylig fått sin første ansiktsløfting, en ansiktsløfting som etter vårt syn har gjort bilen mer elegant og eksklusiv. Vi ga en grundig omtale av bilens nye utseende da vi for ti dager siden testet X-Trail Sport med to-liters bensimotor og såkalt Roof rack på taket.

Overlegne ytelser

Men X-Trail har ikke bare fått ansiktsløfting. Det som er like spennende, er at Nissan X-Trail har fått en splitter ny dieselmotor. Mens forgjengeren leverte 114 hestekrefter og 270 Nm, produserer den nye motoren hele 136 hestekrefter og 314 Nm. Det betyr at motoren ytelsesmessig er helt overlegen sammenlignet med konkurrentenes dieselalternativer. Til sammenligning yter motoren i Toyota RAV4 D-4D kun 116 hestekrefter og 250 Nm. Klassens tredje dieselalternativ, Land Rover Freelander 2.0 TD, kan ikke skilte med mer enn 112 hestekrefter og 260 Nm.

CR-V ved årsskiftet

Den eneste diesel-SUVen som i overskuelig fremtid kan utfordre X-Trail er dermed Honda C-RV. Honda skryter nemlig av en splitter ny 2,2-liters dieselmotor som skal yte hele 140 hestekrefter og 340 Newtonmeter. Honda-importørens problem er at denne ikke vil være på plass her i landet før ved årsskiftet, noe som betyr at Nissan vil være klasseleder for diesel-SUVer i lang tid fremover.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer