TEST: Nissan X-trail 2.2 Tdi

Som Mitsubishi, Land Rover og Toyota kan Nissan lansere en SUV i den minste klassen basert på erfaring fra store terrengbiler. Patrols lillebror er ingen terrengbil, men er en bra liten SUV.

Publisert
Sist oppdatert

Diesel, sterk moderne common rail-motor, skiller X-trail fra konkurrentene allerede ved lansering. Det er bare Land Rover Freelander og Suzuki Grand Vitara som tilbyr kombinasjonen lett terrengbil og diesel.

Annerledes

Voldsomme frontlykter og kraftig grill preger fronten, bakfra er den mer ryddig og ordinær. X-trail virker ett hakk større enn konkurrentene, men det er mest en optisk illusjon. Den er riktignok en del lengre, særlig tatt i betraktning at det ikke henger et reservehjul på bakluken, men i høyden er X-trail jevnt over en desimeter lavere enn konkurrentene. Det er kanskje det som gjør at den virker så mye bredere.

Skikkelig diesel

Nissan X-trail 2.2 Tdi har i godt monn alle styrkene ved en moderne dieselmotor bortsett fra lyden. Motoren er sterk og fleksibel, og i samarbeid med en veldig bra sekstrinns girkasse plasserer X-trail seg som dieselfavoritt i klassen.

I klassen for de små SUV-bilene er det valgt mange løsninger som skal gi et skinn av offroad. Firehjulstrekk er et av dem, og systemene som er valgt er ikke alltid like heldige. Nissans løsning kan du lese mer om i avsnittet motor og kjøreegenskaper.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer