Renault Megane-E

Test: Ny elbil-favoritt

Den har mye plass og passer lommeboka til folk flest. Renault Megane-E er den mest spennende elbilen vi har kjørt på lenge.

FOR FOLK FLEST: Den nye plattformen som Renault Megane E er bygget på gir overraskende god innvendig plass. Samtidig passer den lommeboka til «folk flest». Foto: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

De siste årene har Renaults lille Zoe vært en av de mest solgte elbilene i Norge. Om bare noen måneder – etter planen i mars – kommer bilen som kan bli en enda større suksess for Renault i Norge: Storebror Megane E.

Vi kjørte bilen i Danmark under testen av kandidatene til Årets Bil i Europa og lot oss imponere.

Mye plass

Det er flere ting vi liker godt med Megane-E. For det første har den et spennende utseende som er midt imellom en SUV og en vanlig personbil. Vi tror det vil falle i smak hos mange norske bilkjøpere.

For det andre er det plassen. Til tross for at den bare er 4,21 meter lang, har bilen svært god innvendig plass. Megane-E bygges på en helt ny plattform for elektriske biler, som gir lang akselavstand, med korte overheng foran og bak. Det gir svært god beinplass til passasjerene bak.

MANGE UTGAVER: Megane E kommer i flere utgaver med batterier på 40 eller 60 kWt, motorer på 130 eller 220 hester og flere typer ladere. De billigste kommer overraskende nok uten hurtiglader. Foto: Rune Korsvoll
MANGE UTGAVER: Megane E kommer i flere utgaver med batterier på 40 eller 60 kWt, motorer på 130 eller 220 hester og flere typer ladere. De billigste kommer overraskende nok uten hurtiglader. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

For en barnefamilie

Som elbiler flest, har den en flat batteripakke i bunnen. Når den ikke har en vanlig forbrenningsmotor, girkasse, eksosanlegg eller bensintank som stjeler plass, kan også bagasjerommet gjøres større. Det rommer 440 liter. Til sammenlikning er bagasjerommet på hovedkonkurrenten VW ID.3 på 385 liter. I de fleste situasjoner er Megane-E faktisk stor nok til en barnefamilie.

Sportslig

I tillegg til mye plass til passasjerer og bagasje, skal den nye plattformen også gi bilen dynamiske og sportslige kjøreegenskaper. Ikke minst dersom du velger motoren på 220 hester, der du får oppleve 0-100 km/t på 7,4 sekunder. På svingete veier føles bilen stabil og trygg.

Den mindre varianten har 130 hester, som også duger helt greit for kjøring på norske veier.

Førsteinntrykket ellers er at kjørekomforten er svært god. Også det innvendige støynivået føles lavt, men er litt vanskelig å bedømme, siden vi ennå ikke har kjørt bilen på grov, norsk asfalt ennå.

STORE SKJERMER: Store skjermer preger interiøret i nye Megane E. Hvor mye utstyr som blir standard på de rimelige utgavene, vet vi ennå ikke. Foto: Renault
STORE SKJERMER: Store skjermer preger interiøret i nye Megane E. Hvor mye utstyr som blir standard på de rimelige utgavene, vet vi ennå ikke. Foto: Renault Vis mer

Store skjermer

Interiøret domineres av to store skjermer, slik det er vanlig i moderne biler. Det vi liker spesielt godt, er at nesten all betjening er samlet på eller ved rattet: Girspaken sitter der, det samme gjør radiobetjeningen og en knapp der du kan velge forskjellige kjøremodus som eco, sport og comfort.

Vi har prøvd alle, og tror at de fleste kommer til å kjøre på comfort. Det gir fortsatt en litt sportslig kjørefølelse. Om de billigste utgavene av bilen får dette utstyret, vet vi ennå ikke.

God rekkevidde

Det vi vet om det tekniske i bilen foreløpig, er at den kommer i flere utstyrsvarianter, med to batteripakker og litt forskjellig ladeteknologi.

Den minste batteripakken blir på 40 kWt og skal gi en rekkevidde på 300 kilometer etter WLTP-kjøresyklusen. Batteripakken på 60 kWt gir deg en rekkevidde på 470 kilometer. Vi tipper at det er denne som kommer til å bli bestselgeren her hjemme. Med tanke på at rekkevidden blir en del kortere på en kald vinterdag, er det absolutt vel anvendte penger å legge noen kroner ekstra i det store batteriet.

STORT BAGASJEROM: Bagasjerommet er på hele 440 liter og har luke for lasting av ski. Det er større enn de fleste konkurrentene. Foto: Rune Korsvoll
STORT BAGASJEROM: Bagasjerommet er på hele 440 liter og har luke for lasting av ski. Det er større enn de fleste konkurrentene. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Hurtiglading

Når det gjelder lading, så har de rimeligste utgavene av Megane E såkalte ombordladere på 7 eller 22 kW, som lader bilen fra kontakten hjemme eller andre litt kraftigere ladepunkter.

Med sistnevnte skal du kunne lade 160 kilometer på en time, ifølge fabrikken. Med en 130 kW hurtiglader, skal du kunne lade opptil 300 kilometers rekkevidde på 30 minutter.

Vi tipper prisen

Prisen på de forskjellige utgavene av Megane E er ennå ikke klar. Det vi vet er at VW ID.3 blir den største konkurrenten. Dersom Renault ønsker å selge mange biler, noe de ganske sikkert gjør, må de ha konkurransedyktige priser.

Den rimeligste utgaven av ID.3, med 45 kWt batteri, 150 hester og 348 kilometer rekkevidde, koster fra 287 000 kroner. Med 58 kWt batteri og rekkevidde på 420 kilometer, koster den fra 320 000 kroner.

Det betyr at rimeligste Megane-E trolig må starte et sted mellom 275 000 og 300 000 kroner.

Tekniske data Renault Megane-E

Le/Bre/Hø m.:4,21/2,10/1,50
Drivverk:Forhjulstrekk/trinnløst gir
Motor kW/hk:160/218
Batterier kWt:60,0
Forbruk kWt/mil WLTP:1,28
Rekkevidde km WLTP:470
Hurtiglader kW:130
Bagasjerom lit.:440
Tilhenger kg:900
Nyttelast kg:Ikke oppgitt
Til Norge:Mars 2022
Pris ikke klarVårt tips 350 000,- Billigste: 290 000,-

Kilde: Renault

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer