TEST: Ny Laguna med diesel og automat

Hva har nye Laguna å stille opp med mot sterke konkurrenter i mellomklassen som Mondeo, Passat, Avensis...?

Publisert
Sist oppdatert

I fjor høst fikk vi prøvekjøre tredje generasjon av Renault Laguna som kombi og merket oss klare forbedringer i forhold til forrige generasjon. Vi har nå testet Laguna stasjonsvogn med diesel og automat på norske veier og vil i det følgende oppsummere våre inntrykk.

Stasjonsvogn med diesel fra 265.000 kr

Vi gjør imidlertid oppmerksom på at vi kjørte en av de dyreste versjonene. Laguna Sport Tourer (som er navnet på stasjonsvognen), har en relativt hyggelig startpris på 265.000 kroner med 110 hesters dieselmotor hvilket gjør den rimeligere enn de mest aktuelle direkte konkurrentene. Som vi skal se er konkurransesituasjonen for testbilen, med sprek dieselmotor og automatgir, mindre heldig.

Men først litt bakgrunn i anledning den pågående fornyelsen av Renaults produktspekter, og først og fremst tredje generasjon Laguna, som denne testen handler om.

Svak posisjon

Renault er et av de mestselgende bilmerkene i Europa og også, sammen med alliansepartneren Nissan, et av de mest dynamiske konsern i verdens bilindustri.Når man ser på det norske markedet virker det utrolig; ingen av Renaults modeller konkurrerer i toppen i sine respektive markedssegmenter - langt derifra - og blant de store bilmerkene havner Renault desidert sist på salgsstatistikken her til lands.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer