GTI har røtter helt tilbake på midten av 70-tallet og har vært et alternativ i Golf-rekken for de som setter pris på sportslig kjøreglede. Noen utgaver har vært mindre vellykkede enn andre, men med den forrige utgaven viste Volkswagen at man tok dette på alvor.
Nå er det igjen duket for en helt ny versjon av GTI, basert på sjette generasjon Golf som kom for et halvt års tid siden. Men ved første øyekast er ikke endringene så store. I det store og det hele er dagens Golf ikke veldig annerledes fra den forrige utgaven rent visuelt. Det samme gjelder GTI-utgavene, men dagens versjon er renere og mer moderne i linjeføringen.
10 hester ekstra
Motoren er også forholdsvis lik, overraskende nok. 2,0-literen med turbo har riktignok 210 mot forgjengerens 200 hestekrefter, men dreiemomentet på 280 newtonmeter er det samme. Vi har undret oss over hvorfor GTI ikke fikk Volkswagen-konsernets nye versjon av denne motoren, med 211 hester og 350 newtonmeter. Har du forslag til fornuftig forklaring, skriv i debattfeltet under.
Data og priser
0-100 går på 6,9 sekunder enten du velger manuelt gir eller dobbelkløtsjkassen DSG som vår testbil hadde. Forbruket øker fra 0,73 til 0,74 med DSG. Tallene er uansett greie med tanke på effekten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger