TEST: Nye Jaguar XK - ikke for menn med hatt

Vi har kjørt den nyeste Jaguaren, en britisk typet sportsmodell som merket knytter store forhåpninger til. Vi ville finne ut om den har det som trengs for å innfri.

Publisert
Sist oppdatert

For snart halvannet år siden bragte vi nyheten om en ny konseptbil fra Jaguar, kalt ”Advanced Lightweight Coupe”. Det var i første omgang en designstudie, men det lå i kortene at etterfølgeren til den aldrende XK8 ville være svært inspirert av den. I løpet av fjoråret gikk prosessen sin gang og XK-kupéen, svært lik konseptbilen, ble vist i Frankfurt i september, presentert for pressen i Sør-Afrika tidligere i år, og er nå altså kommet til norske forhandlere, både som kupé og kabriolet.

Viktig modell

Ledelsen i Jaguar gjør ikke noen hemmelighet av at dette er en svært viktig modell for merket; den skal symbolisere en retur til merkets kjerneverdier og en slags ny giv for Jaguar som har slitt med dårlige resultater i lengre tid. I forbindelse med den nye modellen foretrekker da også Jaguar-folkene å trekke frem historiske modeller som E-type og XK 120 snarere enn syttitallets XJS og den nå utgående XK8. Sistnevnte, som for øvrig var basert på XJS og dermed 30 år gammel teknologi, avslutter altså sin karrière. Den ble jo også ansett i sin tid som en retur for Jaguar til sitt egentlige jeg, med sin retro-look og umiskjennelige Jaguar-personlighet, men begynte altså å bli gammel på flere måter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer