TEST: Nye Mazda 6 - en skuffelse

Første generasjon Mazda 6 var en meget god bil. Vi regnet derfor med at nye Mazda 6 ville kjempe om tronen i mellomklassen. Slik gikk det ikke.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har skrevet mye pent om første generasjon Mazda 6, helt siden den ble introdusert i 2002. Modellen 6 fremsto som et friskt pust fra Mazda, som i manges øyne litt for lenge hadde satset på et svært traust design.

I tillegg til et elegant og stilfullt utseende kunne bilen skilte med et lekkert og moderne interiør, en genial bakseteløsning, brukbar plass, fine kjøreegenskaper, høyt utstyrsnivå og gode priser. Resultatet er at den norske Mazda-importøren har solgt rundt 10.000 eksemplarer av første generasjon 6, som har vært Mazdas viktigste modell helt siden den kom på markedet.

Gode modeller

I ettertid har Mazda lansert flere vellykkede modeller, deriblant skyvedør-fleksibilen Mazda 5 og nye Mazda 2, som forøvrig vant World Car of the Year-kåringen for 2008.

Dette bakteppet er årsaken til at vi hadde svært høye forventinger til nye Mazda 6 - så høye forventinger at vi regnet med at den ville kunne utfordre våre favoritter i mellomklassen; Ford Mondeo og Volkswagen Passat.

Ikke helstøpt

Etter å ha saumfart Mazdas nykommer sitter vi imidlertid igjen med skuffelse. Joda, bilen tilbyr både et tidsriktig design, meget god bakseteplass og en flott dieselmotor. Den uslåelige bakseteløsningen er videreført, utstyrsnivået er høyt og prisene lave.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer