Insignia erstatter tradisjonelle og litt trauste Vectra. Med navneskiftet markerer Opel at man ønsker en ny profil i den viktige mellomklassen. Det gjenspeiles også i designen, som er langt mindre konservativt enn på utgåtte Vectra. Her er det rause dimensjoner og myke, sveipende linjer som gjelder. Pompøs er å ta i, men designen er definitivt mer emosjonell enn på mange av Opels andre og kanskje først og fremst tidligere modeller.
Resultatet er en bil som gir en mer eksklusiv følelse, både utvendig og innvendig, noe vi kommer tilbake til. Vår testbil var en femdørs kombi med det høyeste utstyrsnivået, Cosmo, og en 2,0-liters diesel på 130 hestekrefter. Startprisen for denne bilen er 341.000 kroner.
Et skritt videre
Vi starter med kjøreopplevelsen. Vectra hadde trygge og gode kjøreegenskaper, men inspirerte ikke veldig. Vi var veldig spente på om Opel har vært i stand til å ta et skritt videre med Insignia. Det kan vi bekrefte med en gang at de har.
Lett styring
Det første vi legger merke til er imidlertid den påfallende lette styringen. Lite styremotstand gir gjerne redusert styrefølelse og slik er det også dessverre i Insignia. Men ikke så ille som man skulle frykte. Kontakten med forhjulene er ikke helt borte, noe som er svært viktig på glatt vinterføre. Men du må kjenne godt etter og det hele reduserer kjøregleden og følelsen av kontroll.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger