Faktisk er det ikke så rart at nye Fabia langt fra er noen revolusjon sammenlignet med utgående generasjon. Rent teknisk har de nemlig en god del til felles og bygger på samme plattform. Det vil si at eksempelvis akselavstand og drivlinjer er (mer eller mindre) identiske. Totallengden har likevel blitt noe større gjennom å øke overhengene foran og bak en smule. Nye Fabia måler 3992 centimeter og plasserer seg med det trygt i midten av småbilklassen.
Syv motorer
Nye Skoda Fabia kan bestilles med syv ulike motorer, fire går på bensin og tre på diesel. Minstemann er en 1,2-liter på 60 hestekrefter som starter på 145.000 kroner. På toppen finner vi to 105-hestere. Dieselmotoren henter kreftene sine fra en 1,9-liter, mens bensinvarianten har et slagvolum på 1,6 liter. Sistnevnte kan for øvrig kombineres med automatgir. Vi kjørte en mellomløsning på dieselsiden; en tresylindret 1,4-liter med 80 hestekrefter.
Alle motorene er velprøvde konstruksjoner og de fleste var tilgjengelig også i gamle Fabia.
Konservativ
Heller ikke utseendemessig er den tsjekkiske småbilen spesielt revolusjonær. Her er det imidlertid storebroren og fleksibilen Roomster som har stått modell. Taket er senket og vinduene har blitt mer konvensjonelle. Ellers er det mye som er likt, og det er tydelig at Skoda ikke har satset på å snu flest mulig hoder, men i stedet å gi Fabia et snilt, smilende og litt traust inntrykk.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger