TEST: Nye Subaru Forester

Nye Subaru Forester tar steget opp i SUV-klassen - på godt og vondt. Kjøreegenskapene er fortsatt klasseledende. Og snart får bilen dieselmotor.

Publisert
Sist oppdatert

Subaru Forester-historien er ikke helt lett å bli klok på. De lærde strides nemlig om hvor mange Forester-generasjoner vi egentlig har sett. Alle er riktig nok enige om at Forester kom til verden i 1997 og at bilen fikk en ansiktsløftning etter tre år, i 2000. Det store spørsmålet er om Forester-versjonen som kom i 2002 var en helt ny modell - og dermed kan betegnes som andre generasjon - eller om vi her snakker om en omfattende ansiktsløftning. I 2005 kom uansett nok en ansiktsløftning, som i våre øyne var den mest omfattende og vellykkede i bilens historie.

Betydelig høyere

Uansett om vi velger å kalle den andre eller tredje generasjon; faktum er i hvert fall at en helt ny Subaru Forester nå er på plass i det norske markedet. Det som først og fremst kjennetegner nykommeren, er at den forlater sitt opphav. Mens forrige generasjon var betydelig lavere enn folke-SUVene, har nye Forester blitt en typisk folke-SUV. Bilen har faktisk vokst med hele 11,5 høydecentimeter, samtidig som den designmessig har tilnærmet seg konkurrentene på nær sagt alle områder.

Bytte bil? Sjekk hva din gamle er verdt

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer