TEST: Nye Subaru Impreza WRX

Nye Subaru Impreza er en langt mer elegant bil enn sin forgjenger. Vi har testet WRX - den nest raskeste utgaven.

Publisert
Sist oppdatert

Første generasjon Impreza så dagens lys for 15 år siden, i 1993. Siden den gang har Impreza oppnådd kultstatus i mange miljøer. Dette blant annet fordi Subaru har brukt modellen i rally, mellom annet frontet av Petter Solberg, samtidig som de har laget svært heftige utgaver for bruk på offentlig vei.

2. generasjon: 2001-2007

Andre generasjon Impreza kom på markedet tidlig i 2001 og ble som sin forgjenger produsert i sedan- og stasjonsvognutgaver. "Stasjonsvognutgaven" var imidlertid slik utformet at den definisjonsmessig plasserte seg et sted mellom kombikupé- og stasjonsvognkonfigurasjonene.

3. generasjon: Kombi

Høsten 2007 kom tredje generasjon Impreza, som på mange måter bryter med Impreza-tradisjonen. Nye Impreza lages nemlig verken som sedan eller "stasjonsvogn", men produseres kun som femdørs kombikupé. Dette er nok den norske Subaru-importøren glad for. Norske nybilkunder har nemlig langt mer sans for kombikupeer enn sedaner.

Harry forgjenger

Vi er blant dem som synes nye Impreza designmessig fremstår som svært vellykket sammenlignet med sin forgjenger. For selv om de to første Impreza-generasjonene har oppnådd kultstatus i enkelte miljøer, er det nok langt flere som har oppfattet Impreza som en harry og dermed uinteressant bilmodell.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer