Nye Opel Astra er den første kompaktklassebilen som kan leveres med elektronisk styrte støtdempere. Denne teknologien, som går under navnet Continuosly Damping Control (CDC) inngår i en pakke som kalles Interactive Driving System (IDS). IDS er ikke tilgjengelig hvis man velger utstyrsnivå Essentia eller Enjoy, men kan leveres som tilleggsutstyr hvis man velger Cosmo. Sport-utgaven leveres med IDS som standardutstyr.
11.700 kroner
IDS er ikke gratis. Den som bestiller IDS må belage seg på å punge ut med 17.700 kroner. Det skal imidlertid nevnes at IDS-pakken inkluderer elektronisk stabilitetsprogram (ESP). ESP er ekstrautstyr i Astra og koster 6.000 kroner hvis du kjøper det separat. Hvis man uansett ønsker ESP, utgjør IDS en ekstrakostnad på overkommelige 11.700 kroner.
1,8-liters motor
Elektroniske støtdempere er altså unikt i kompaktklassen. Muligheten for å velge 1,8-liters motor er ikke like unikt, men likevel ganske uvanlig. Verken Alfa Romeo 147, Audi A3, Ford Focus, Peugeot 307, Renault Megane eller Volkswagen Golf er tilgjengelige med 1,8-litere. For disse modellenes vedkommende har produsentene valgt å hoppe rett fra 1,6 til 2,0 liter slagvolum. Heller ikke Citroën Xsara, Fiat Stilo eller Honda Civic leveeres med 1,8-litere i Norge. Toyota Corolla er riktignok tilgjengelig med en 1,8-liter, men dette er en svært spesiell motor som yter 192 hestekrefter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger