Opel Astra, som ble lansert i Norge for et år siden, solgte i 823 eksemplarer i årets første kvartal. Det plasserer den på 4. plass i kompaktklassen bak bestselgende Toyota Corolla (1.575), Volkswagen Golf (1,088) og Ford Focus (867), men foran Peugeot 307 (764) og Renault Mégane (483). Globalt selger også Astra bra, og i og med at en tredørsversjon er etterspurt, om enn i beskjeden grad, er det logisk å se at Astra dukker opp i en slik utgave. Men Opel har ikke bare kjørt ut en standard Astra med to færre dører. De har valgt å gi tre-dørs Astra et eget, mer dynamisk design som skal ha som formål å tekkes en utvidet, yngre kundegruppe.
Spenstig design
Generelt er, etter vår mening, Opels nyere design en bedre kombinasjon enn tidligere av myke og skarpe linjer, noe som gir en mer markert personlighet. Vi synes spesielt at Opel har gjort en god designjobb med Astra GTC (som forøvrig står for Gran Turismo Compact). I forhold til femdørs-Astra gir GTC et mer kraftfullt utseende med annerledes design på både støtfanger, grill og luftinntak, som har fått mer sjenerøse dimensjoner. Bilen virker både bredere og lavere. Aerodynamikken er forbedret med en Cw på 0,32, tross bred front og brede dekk. Kupé-formen vi ser er imidlertid på sett og vis et optisk bedrag; fasongen på bakrutene, den smekre linjeføringen og det senkede karrosseriet bidrar til illusjonen at dette er en rendyrket sportskupé.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger