Det er sjeldent vi skriver så positive artikler som det vi gjorde i mars 2003 - etter å ha stiftet bekjentskap med Opel Meriva for første gang. Vi lot oss kort og godt imponere over Meriva, som blant annet kan skilte med svært god plassutnyttelse, imponerende fleksibilitet, et brukervennlig interiør og gode kjøreegenskaper. Når Meriva i tillegg er relativt hyggelig priset, hamler den greit opp med de tre hoved-konkurrentene; Ford Fusion, Hyundai Matrix og Mitsubishi Space Star.
Fem valg
Utfordringen ligger dermed i å finne ut hvilken Meriva-motor man skal velge. Meriva er nemlig tilgjengelig med fem alternative kraftkilder, hvorav tre går på bensin og to går på diesel. Bensinutvalget består av en 8-ventilert 1,6-liter som yter 87 hester, en 16-ventilert 1,6-liter som yter 100, samt en 1,8-liter som produserer 125 hestekrefter. På dieselsiden finner vi to 1,7-litere. Disse kalles DTI og CDTI og yter henholdsvis 75 og 100 hester.
Det rimeligste dieselalternativet
Vi stiftet bekjentskap med de to kraftigste alternativene da vi prøvekjørte Meriva i Spania og satt igjen med positive inntrykk av dem begge. I ettertid har vi testet den 16-ventilerte 1,6-literen på norsk jord og konkluderte med at også denne motoren passer Meriva godt.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger