Vi skal i løpet av denne testen forsøke å begrunne hvorfor nye Mitsubishi Outlander fremstår som det beste kjøpet i folke-SUV-klassen. Men først innleder vi med noen setninger omkring historikk og design. Historien om Mitsubishi Outlander startet nemlig her i landet så sent som sommeren 2003, for snaue fire år siden. Outlander I var kun tilgjengelig med bensinmotorer, noe som ikke ville vært så farlig for fem-seks siden, men som har vært en hemsko for modellen etter hvert som stadig flere nordmenn har valt å gå for dieseldrift. I tillegg manglet Outlander i våre øyne egenskapene som skulle til for å utfordre storselgere som Toyota RAV4, Honda CR-V og Nissan X-Trail.
Større og flere seter
Etter mindre enn fire år på markedet settes det nå altså punktum for første generasjon Outlander - noe vi regner med at den norske Mitsubishi-importøren er svært glad for. Erstatteren er nemlig av et helt annen kaliber enn sin forgjenger. For det første er Outlander II en større bil. Den nye bilen er 464 centimeter lang (+10 cm), 180 centimeter bred (+2 cm) og 172 centimeter høy (+5 cm). Dette betyr at Mitsubishi har fått plass til en tredje seterad, noe som i sin tur innebærer at merket nå kan friste med en syvseter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger