TEST: Peugeot 206 GTi -- Råtassen

Peugeot 205 GTi satte en standard som det fortsatt i dag er vanskelig å overgå. Nå er etterfølgeren, 206 GTi, på plass. Knapt så vulgær, men fortsatt en verdig GTi.

Publisert
TEST: Peugeot 206 GTi -- Råtassen

De tre bokstavene G, T og I var rødmalte, prangende og provoserende. Dekkene var bredere, bilen lavere, motoren sprekere og listene rødere - mye fantasi krevdes ikke for å skjønne at Peugeot 205 GTi var en bil hvor potensialet skulle nytes langs svingete fylkesveier.

For 205 GTi forførte sine sjåfører, lokket dem til stadig å kjøre litt fortere - helt til noen trakk seg og slapp gassen mens forhjulene forsøkte å klamre seg til underlaget. Resultatet var en brå og plutselig overstyring - ofte med resultatet at nok en biloppretter fikk penger til smør på brødet.

Nå har oppfølgeren kommet, 206 GTi. Borte er det prangende røde merket, bare et lite, blankt, merke under blinklyset på forskjermen avslører at dette ikke er noen vanlig 206. Heller ikke karosseriet avslører bilen. Listene er like sorte som på standardutgaven, og det store luftinntaket under støtfangeren finner du også på 206 XS. Ekspertene, og de med målebånd, ser imidlertid at lykteglasset har fått nytt design og at forskjermene til 206 GTi har blitt en centimeter bredere på hver side. Bare på den måten fikk Peugeot plass til dekkene i dimensjonen 185/55R15.

Innvendig er forskjellene større. Bøtteseter med skinn og alcantara, aluminuimsdetaljer og et aldeles nydelig sportsratt svøpt i skinn.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer