TEST: Peugeot 206 RC

Toliteren fra 206 GTI har fått trim nok til å levere ytterligere 40 hestekrefter.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: Peugeot 206 RC
TEST: Peugeot 206 RC


I tillegg til mer krefter er kjøreegenskapene ytterligere forbedret gjennom annen bakaksel, strammere og kraftigere komponenter i understellet, og på sommerstid dekk i dimensjoner som ikke er vanlig for småbiler. Vi, som testet nå i januar, er imidlertid glad for at det satt vinterdekk i forholdsvis moderat dimensjon (195/55-15) på testbilen, og ikke sommerdekkene som sitter på voldsomme 17-tommere (205/40-17).

Kjempemorsom

Små biler med sterke motorer er i henhold til naturlovene morsomme. Ekstra morsomme blir de hvis kjøreegenskapene er forbedret i noenlunde samsvar med ytelsene. Det er de i 206 RC, og selv om utgangspunktet er en velkjørende bil, imponerer 206 RC både med lekenhet og effektivitet. Bilen er faktisk så håndterbar at du kan bremse og gi gass i situasjoner du vanligvis blir sittende avventende i bak rattet i andre biler.

Voksende klasse

GTI-klassen lever et mer tilbaketrukket liv om dagen, mange produsenter har begynt å levere ekstrem-modeller med ytelser langt bedre enn tradisjonelle GTI-biler. Peugeot 206 RC har et ytelsesmessig lillebror i 206 GTI med samme motor i en 137-hestekrefters variant.

Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer