Aller mest legendarisk er naturligvis 205 GTI som var usedvanlig morsom og hardbarket i sin klasse på siste halvdel av 80-tallet og tidlig på 90-tallet. Etter den gang har det vært litt mer stille, men også 205s etterfølger 206 kom i et par morsomme sportsutgaver. Disse het henholdsvis 206 GTI 206 RC.
GT
Nå har vi kommet frem til 207, og også denne småbilen kan kjøpes i tilsvarende utgaver. Nederst finner vi to GT-utgaver, én med dieselmotor på 109 hester og én med en bensinturbo på 150 hester.
RC
RC har samme motor som GT-versjonen, altså en 1,6 liter stor bensindrevet turbomotor. Man har imidlertid plukket ut litt mer effekt av den her. 150 hester har blitt til 174, men dreiemomentet på 240 newtonmeter er uforandret. 0-100 går på 7,1 sekunder mot GTs 8,1.
Mer enn motor
Dermed har 207 RC blitt en sprek bil. Men det er likevel ikke motoren som gjør størst inntrykk. Det er kjøreegenskapene. For mens vanlige 207 er en dynamisk og svært komfortabel småbil, er RC overraskende rå og upolert. Også i forhold til GT snakker vi i alle fall to trinn opp i sportslighet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger