TEST: Peugeot 308 GTI

270 hester pur moro!

GTI: Det er fint lite som vitner om en kruttønne, men Peugeot har truffet med felgstørrelse og senk. Foto: JAMIESON POTHECARY
GTI: Det er fint lite som vitner om en kruttønne, men Peugeot har truffet med felgstørrelse og senk. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Dette er et bøllefrø. Et av de som slipper unna med det. Peugeot 308 GTI sklir unna med de svarte stripene i asfalten, den drøye forbikjøringa og den høye farten.

Den kan stå og knitre av glovarme bremser og røde eksosmanifolder, men de fleste går rett forbi den uten å fortrekke en mine. Sinnataggen har nemlig pen skjorte med V-genser uttapå.

GTI-detaljer

Det er bare de mest oppmerksomme som ser snøballen i votten; i form av hissig camber på forhjulene, slissede skiver bak store røde kalipere, 19 tommer på vinterhjulene og de to pottene som er tettere integrert mot fangeren enn på noen annen bil jeg har sett.

Men stort sett er den helt lik en hvilken som helst 308 utvendig, hvilket ikke er noe dårlig skussmål.

Inni får du litt mer trivsel for pengene. Kledelige skinndetaljer med rød søm på instrumentpanel og dørsider. Skinnratt med rettesnor på toppen av rattet, en iskald girkule, aluminiumspedaler og et sportssete… med massasje. WHAT?

En dårlig idé

Dette er ikke noen dekaltrimmet utstyrsversjon. Hissigproppen er satt opp for å kjøre grisefort på tørr asfalt. Forhjulstrekk med mye effekt er i grunn den dårligste idéen av tre mulige.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer