TEST: Peugeot 308 SW - kompakt og fleksibel

Forgjengeren 307 SW var en suksess. Er nye 308 SW en like vellykket bil?

Publisert
Sist oppdatert

SW-utgavene til Peugeot er litt spesielle. I utgangspunktet er dette ganske ordinære stasjonsvogner, men med litt ekstra fleksibilitet. 308 finnes både som SW-utgave og vanlig stasjonsvognutgave. På utsiden ser de helt like ut, men SW-utgaven har et digert glasstak i tillegg til en fleksibel seteløsning med mulighet for opptil syv seter, samt et litt høyere utstyrsnivå. Mer om dette siden.

Større

Sammenlignet med vanlige 308 er SW 22 centimeter lengre og har 10 centimeter ekstra mellom hjulene. Det er altså snakk om noe mer enn bare en ekstra ryggsekk der bak, slik tilfellet er på lillebror 207 SW.

Også sammenlignet med forgjengeren 307 SW har dagens testbil vokst, drøyt 7 centimeter i lengden og 5 i bredden. Til gjengjeld har den blitt 1,3 centimeter lavere, men Peugeot hevder det ikke har gått utover takhøyden innvendig.

Priser

308 SW starter på 253.000 kroner. Da får du laveste utstyrsnivå og en 90-hesters dieselmotor. Langt triveligere blir bilen med den sterkeste varianten av 1,6-literen som har 109 hestekrefter. Det hadde vår testbil, i kombinasjon med nest høyeste utstyrsnivå, Premium Pack. Da koster den 288.000. Da får du i tillegg til en sterkere motor og høyere utstyrsnivå og en sekssteget manuell girkasse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer