TEST: Porsche Boxster S - Knock out

Porsche Boxster S er den seneste inkarnasjonen over temaet Boxster, og den desidert mest sportlige - men de ytre forskjellene mellom en Boxster og en Boxster S er små.

Publisert

Forventningene var store, og motorjournalister fra hele verden flokket seg om den siste store nyheten fra Porsche på mange år - Boxster. Endelig skulle verden igjen få oppleve en ekte Porsche roadster, en bil som skulle videreføre en legendarisk arv fra Porsche 356/1 og ikke minst 550 Spyder.

Året var 1996, men historien om Boxster begynte allerede på bilutstillingen i Detroit i 1993.

Konseptet som ble virkelighet

For Porsche hadde egentlig ikke så mye å vise frem under bilutstillingen i Detroit i 93. Legenden 911 ventet på en oppgradering, videreutviklingen av Porsche 924 og 944 - nemlig 968 - var ikke lenger spennende, og den nærmest antikvariske 928 hadde for lengst mistet sin tiltrekningskraft. Selve modellspekteret var med andre ord traurig, og med bare dette på standen kunne man ikke forvente at teppene rundt de utstilte Porschene skulle bli nevneverdig slitt.

Men så var det konseptbilen Boxster da. Med et frekt design, midtmontert, sekssylindret boksermotor og løftet om at dens form sendte ut klare signaler om hvordan fremtidens sportsvogner fra smeden i Stuttgart skulle se ut - sørget den ikke bare for at Porsches modellprogram på utstillingen havnet fullstendig i skyggen, men også for at mang en tilskuer stirret øyet både stort og vått.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer