Test: Porsche Boxster

En ny generasjon roadster er født, og det er ikke småtterier Porsche har hostet opp denne gangen.

Test: Porsche Boxster
Publisert
Sist oppdatert

St. Tropez: En ny Porsche Boxster er på vei inn til landet. Det blir den tredje generasjon Boxster siden starten i 1996, og vi har prøvekjørt bilen som er laget vel så mye til forlystelse som for bare rent behov.

Volummodell

Boxster var bilen som for alvor startet modellracet fra Porsche, da den kom på markedet første gang. Den var startskuddet for Porsches inntreden i flere bilsegmenter, med det målet for øyet å skulle vokse seg stor og sterk som bilprodusent. Nå, 16 år senere, er det bare å ta av seg hatten over hva de har fått til. Det har skjedd mye underveis, på godt og vondt, men resultatet for Porsche, slik de fremstår i dag, er intet mindre enn beundringsverdig. Det ser heller ikke ut til at nye Boxster skal dra utviklingen tilbake på noen som helst måte.

Vokst seg større

Den nye Boxster er ikke nevneverdig større enn sin forgjenger, ettersom den bare er strukket knappe 3,2 cm i lengde. Det som er mer utslagsgivende er at akselavstanden er økt med 60 mm, mens sporvidden foran er økt med 40 mm, og bak med 18. Det gir en større flate for de fire kontaktpunktene bilen har til moder jord, noe som gjør bilen mer stabil i høyere hastigheter. Vektfordelingen på 46 /54 foran /bak er en god oppskrift for morsomme kjøreegenskaper.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer