TEST: Porsche Carrera GT

Vi har testet et kunstverk på fire hjul. 1.380 kilo med karbon, ”hightech” og 612 hestekrefter.

Publisert
Sist oppdatert

Porsche bestemte i 2005 at 1.250 Carrera GT var nok. Den ble første gang vist på bilutstillingen i Paris i år 2000, og hadde den gang en V10-motor med 5,5 liters slagvolum og 558 hestekrefter.

Tallene ble enda mer voldsomme da bilen kom i ”normal” produksjon. V10-motoren ble staket opp til 5,7 liter og effekten steg til 612 hestekrefter – og nå har vi endelig kjørt bilen.

Fortsatt i tet

Dette er den desidert heftigste bilen vi har kjørt. Carrera GT er svært eksotisk, ekstremt lett, lav, stiv og sportslig. Den er nesten i sin helhet laget i karbon. Når man titter rundt og under bilen er det ulakkert karbon over alt. Karosseriet er lakkert karbon, og av det vi kan se, er det bare motor, girkasse, hjuloppheng og pedaler som er laget i metall.

Dette er et kunstverk av en bil som kanskje mangler jevnbyrdige konkurrenter. Riktignok finnes det biler som Koenigsegg og Pagani, men Carrera GT er til sammenligning et bortimot masseprodusert produkt i forhold med sine 1.250 bygde biler.

Dette er sportsbil!

Carrera GT er en roadster med et avtagbart tak. Det plasserer man under bagasjelokket foran. Samtidig blir hele bagasjerommet borte, og på grunn av det manglende taket blir det også mulig for en stor nordmann å komme seg inn i bilen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer