

Porsche har aldri tidligere laget en firedørs bil. Cayenne er til og med både høy og lang, og takler krevende terrengoppdrag. Cayenne Turbo har luftfjæring med seks høyder, differensialsperre på senterdifferensialen, lavgir, den kan vasse i inntil en halv meter vann og bakkeklaringen i høyeste posisjon er 27,3 centimeter. Den har korte overheng foran og bak og den har en V8-motor med 450 hestekrefter. Det medfører at dette antagelig er verdens raskeste feltvogn med 266 kilometer i timen i toppfart.
Gjenkjennelig
Forfra er det lett og se at det er en Porsche. Familielikheten med 911 er påtagelig, og på Cayenne Turbo preges også fronten av ekstremt store luftinntak. Innvendig kjenner du igjen både instrumenter og midtkonsoll. Baken har ikke noe spesielt Porsche-preg over seg, men to store firkantede eksosmunninger på hver side avslører musklene.
Alt
Du kan med andre ord ikke slippe en tåre halveis ned på kinnet og sutre og pipe om at du ikke har fått alt det du vil ha. For de som ikke klarer å bestemme om de skal ha det ene eller det andre så er dette helt klart den rette løsningen.
Vi er i den lykkelige situasjon at vi har kjørt bilen, og det er en opplevelse vi helst ikke ville vært foruten. Det aller meste stemmer til punkt og prikke. Mer om trykket fra en V8-motor med to turboladere og følelsen det er å kjøre en gigantisk Porsche finner du her.