TEST: Porsche Cayenne

Det er ikke så vanlig å ha mange biler å sammenlikne med når man skriver om Porsche, men i Cayennes tilfelle er det minst et par aktuelle konkurrenter i pris og ytelse.

Publisert
Sist oppdatert

En 3,2-liters V6 motor som yter 250 hestekrefter sørger for den relativt lave startprisen på Cayenne – 890.000 kroner. Et minimum av ekstrautstyr gjør at Cayenne i praksis er vil koste oppunder millionen.

Bare Cayenne

En av fjorårets voldsomste SUV-opplevelser var Cayenne Turbo. Verdens morskeste SUV har en V8-turbo på 4,5-liter som leverer 450 hestekrefter og 620 Newtonmeter (Nm) fra 2.250 o/min. Denne er tydelig merket Cayenne Turbo på bakluken, og kjennetegnes ved fire svære eksosmunninger integrert i bakre støtfanger.

Mellomste Cayenne har en S etter modellbetegnelsen, og har samme V8er men uten turbo. Da er det snakk om 340 hestekrefter, og den kan sammenliknes BMW X5 4,4iA og Mercedes-Benz ML 55 AMG.

Står det kun Cayenne på bakluken er det 3,2-literen du har foran deg. Porsche-purister rister på hodet av denne bilen, og føler at hver gang Porsche samarbeider med andre fabrikker går det galt. Den rimeligste Cayennen er den som ligner mest på Volkswagen Touareg som er Volkswagens versjon av samarbeidet. I motsetning til Cayenne S og Cayenne Turbo har minstemann en Porsche-versjon av samme 3,2-liter som du finner i Touareg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer