TEST: Premacy -- folkelig og fleksibel

Mazda Premacy er det foreløpig siste tilskuddet av fleksibiler på det norske markedet. Utgangspunktet er den nokså nøkter Mazda 323, men Mazda har vist seg å være flinke til å gjøre spennende ting de siste årene. Og Premacy skuffer ikke.

Publisert
Sist oppdatert

Det hele startet – ei alle fall etter denne skribentens mening – i 1997 da nye Mazda 626 ble lansert. Her kunne blant annet høyre forsetes rygg felles helt fremover, slik at det ble enkelt å transportere lange gjenstander.

Så kom 626 stasjonsvogn, med den samme forseteryggen, samt at det var mulig å justere baksetets sittepute frem- og bakover. Små ting, riktignok, men nok til å gjøre bilene fleksible og attraktive.

Neste generasjon

Så kom Mazda 323F i ny utgave i fjor, med den samme forseteryggen, et friskt men ikke outrert design og glimrende kjøreegenskaper (Vår test av Mazda 323F 1065">finner du her.)

Og i Detroit viste Mazda en ny utgave av sin foreldte MPV, som dessverre ikke kommer til Norge på grunn av høye avgifter på motoren. – minimum en 2,5-liters V6.

Men så kommer Premacy – med omtrent det samme designet som den nye MPV’en, men laget på basis av Mazda 323. Det er denne vi har testet her, og vi ønsker deg god tur sammen med oss…

For en komplett sammenligning av de mest aktuelle konkurrentene, 5036">gå til vår sammeligningstest av Mazda Premacy, Citroen Berlingo, Mitsubishi Space Star og Opel Zafira

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer