TEST: Punkteringssett

Det blir stadig vanligere at biler utstyres med ulike varianter av reparasjonssett i stedet for et gammeldags reservehjul. Fungerer det?

Publisert
Sist oppdatert

Fordelene med å droppe det tradisjonelle reservehjulet er åpenbare. Man sparer både plass og ikke minst vekt. Dermed får du med deg mer bagasje og forbruket reduseres dessuten også. Men hva er egentlig konsekvensene dersom uhellet er ute?

Kompressor og tyktflytende væske

Punkteringer rammer de aller fleste som kjører bil i en anselig mengde før eller siden. Og typisk nok skjer det ofte når du minst venter og ønsker det. Da er man avhengig av en god reserveløsning. Spørsmålet er da om reparasjonssettene, typisk bestående av en liten kompressor og en flaske med tyktflytende masse, faktisk løser floken.

Første gang

Punkteringer skjer relativt sjeldent og vi må innrømme at vi faktisk aldri har vært nødt til å benytte oss av et slik reparasjonssett før for noen uker siden. Da var plutselig høyre bakhjul flatt, langt ute i skogen i indre Østfold.

Ikke reservehjul

Siden bilen vi kjørte ikke var utstyrt med reservehjul, måtte vi ty til reparasjonssettet. Undertegnede skal ikke skryte på seg noen utpregede praktiske evner, snarere tvert i mot, så derfor ble instruksjonsboken flittig tatt i bruk. Men da gikk operasjonen til gjengjeld svært greit.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer